Свята Катерина проживала в місті Олександрія у часи правління римського імператора Максиміліана. Вона була знатного роду, дивної краси, володіла глибокими знаннями та була дуже мудрою. Вже у 18 років вона знала всіх язичницьких письменників, древніх поетів та філософів. Також вивчила роботи знаменитих в ті часи лікарів. Володіла мистецтвом діалектики, була чудовим оратором, знала багато мов. Дивлячись на вроду цієї дівчини, здавалось, що вона не могла бути народжена смертними.
Ще до свого навернення у християнство Катерина вирішила не виходити заміж. Рівні їй по знатності роду, багатстві, красі та мудрості не було, а за гіршого хоч у чомусь дівчина виходити не хотіла. Тоді мати, таємна християнка, відводить її до старця. Божий чоловік розповідає, що знає одного чудового юнака, який перевершує її у всьому: краса Його світліша сонячного світла, премудрість Його керує всіма чуттєвими та духовними творіннями, багатство Його поширене по всьому світі, але ніколи не зменшується, висоту Його роду неможливо осягнути. Старець дає Катерині образ Божої Матері з Христом-немовлям, і наказує молитися, щоб Свята Діва сподобила її побачити свого Божественного Сина.
Уві сні дівчина бачить Богородицю з Немовлям, але Божественний Син відвертає обличчя від Катерини. Пресвята Матір просить Сина подивитись на дівчину, називаючи її прекрасною і доброю, мудрішою філософів та славною родом. Та Божественний Син відповідає, що дівчина ця безумна, бідна, потворна та поганого роду.
Катерина й справді володіла всіма чеснотами, які назвала Матір Божа. Але Христос не визнає знатності її роду, бо доки людина не відновить свій зв’язок з Богом, не родиться від води і Духа – вона безрідна, а людська знатність нічого не варта. Називає її безумною, тоді коли Катерина була рівна мудрістю з Платоном, бо найвища людська мудрість стає мілкою, якщо їй згори не простягне руку Божественна мудрість. Називає її бідною і не визнає її краси, хоча ніхто не міг зрівнятись з нею багатством та вродою, але все це відносне, – для Бога важливі тільки духовні скарби. Катерина вела скромне життя, весь час над собою працювала, навчаючись, була мудрою і розсудливою, берегла свою цноту – та цього виявилось недостатньо, оскільки істинно багатою людина стає тільки у Бозі, який посилає їй Духа Святого – без якого все тлінне. Краса та багатство людини – у відновленні її божественної природи, єдності з Богом.
Тільки коли Катерина стає християнкою, всі її чесноти преображаються та доповнюються. Христос називає її своєю нетлінною нареченою і дає в знак заручин чудового перстня.
Катерина хоче врозумити язичника імператора Максиміліана, а він вражений божественною красою та мудрістю дівчини, хоче переконати її і змусити поклонитися богам. Для цього приводить 50 мудреців – але після розмови з нареченою Христовою всі вони помирають мучениками. Бачачи непохитну віру діви, її муки, переконані даром її проповіді, cтають християнами, прийнявши мученицьку смерть, 200 імператорських воїнів та дружина імператора.
Катерині, провівши через усі муки, відсікли голову мечем, але замість крові потекло молоко. Мощі її були перенесені ангелами на одну з вершин гори Сінай.
Ми бачимо життя ще однієї угодниці Божої. Свята мала все для того, що ми називаємо земним щастям: багатство, ім’я, розум та вроду. Та все це вона поклала до ніг Спасителя, як безцінну жертву свого чистого дівочого серця. Ця юна діва вмістила у серці вищу Божественну мудрість та любов і тепер у весільних небесних палатах молиться, щоб і ми, грішні, вмістили невмістиме, скинувши зі свого серця гріх гордині та самолюбства.
У святої великомучениці Катерини просять прозріння для невіруючих та сектантів, дарування сили духу та віри при гоніннях та випробуваннях, збереження цноти.
Свята великомученице Катерино, моли Бога за нас!
В основі лежить переказ житія Четьи-Минеи святителя Димитрия Ростовского. Т. 3 (ноябрь).
Переглядів: (192)